Slapeloosheid

 

Leer Beter Slapen met Slaapcoach

 

Wat is slapeloosheid?

Overdag ben je moe, slaperig. Met stress omgaan gaat je niet gemakkelijk meer af. Je verlangt er naar om eindelijk weer eens goed te slapen, maar als je in bed ligt, lukt het slapen weer niet. Misschien lig je wel te piekeren of ben je gewoon klaarwakker.

 

Mensen die lijden aan slapeloosheid, ook wel insomnie genoemd, kunnen verscheidene klachten hebben. Er kunnen problemen zijn met inslapen, 's nachts wakker worden, te vroeg wakker worden of een combinatie hiervan.

 

Gevolgen van slapeloosheid

Als je te weinig slaapt ben je overdag slaperig envermoeid. Je kan je niet goed concentreren, je geheugen laat je soms in de steek en je bent eerder prikkelbaar. Door de slaperigheid is er meer kans op ongelukken op de werkvloer of tijdens het autorijden.

 

In een onderzoek in Australië werd gevonden dat slaperigheid net zo gevaarlijk kan zijn als een te hoog percentage alcohol in het bloed.

 

Kortdurende slapeloosheid

Slapeloosheid komt heel veel voor. Ongeveer 30% van de volwassenen slaapt wel eens een periode slecht. Vaak gaat dat na een tijdje van zelf weer over. Alleen als er overdag gevolgen merkbaar zijn door het slaaptekort spreek je van slapeloosheid.

 

Een kortdurende slapeloosheid kan verschillende oorzaken hebben, zoals tijdelijke stress, problemen op het werk of in de privésfeer, of ziekte.

 

 

Chronische slapeloosheid

Een kortdurende slapeloosheid gaat na een aantal weken vanzelf over, maar pas op dat je er niet te lang mee blijft tobben. Als slapeloosheid te lang duurt kan het mogelijk chronisch worden.

 

Overdag ben je moe, maar je ziet er tegen op om weer naar bed te gaan, want het slapen zal "toch wel weer niet lukken". Misschien val je 's avonds voor de televisie in slaap, maar als je dan in bed gaat liggen ben je weer klaarwakker. Dit kan op den duur leiden tot een vicieuze cirkel waaruit het zonder hulp moeilijk is om weer uit te komen.

 

 

Oplossingen voor slapeloosheid

Slaappillen of niet?

Als slapeloosheid langer duurt is het helaas verleidelijk om een slaappilletje te nemen. Slaapmiddelen werken wel direct, maar doordat het lichaam aan het middel went neemt de werking langzamerhand af.

 

Ook kan je aan het middel verslaafd raken en kunnen er bijwerkingen optreden. Bij het stoppen met een slaapmiddel komt de slapeloosheid is sterkere mate terug.

 

Op de lange duur is het geen oplossing voor het slapeloosheidsprobleem, aangezien het slaapmiddel alleen de symtomen van het slaapprobleem aanpakt.

 

Bij een acute slapeloosheid, bijvoorbeeld veroorzaakt door het verlies van een naaste, kan een slaapmiddel helpen om in ieder geval nog een beetje slaap te krijgen. Het slaapmiddel zal dan niet langer dan 2 weken worden voorgeschreven.

 

Gedragsmatige aanpak van slapeloosheid

De behandeling van de slapeloosheid met gedragstechnieken pakt het probleem bij de bron aan en is een beter alternatief voor het gebruik van pillen.

 

De meest voorkomende gedragsmatige behandeling van slapeloosheid is cognitieve gedragstherapie voor insomnie. Het positieve effect van een gedragsmatige therapie voor slapeloosheid is door wetenschappelijk onderzoek overtuigend aangetoond.

 

De therapie bestaat uit een combinatie van een aantal technieken, die er op gericht zijn om de patiënt gerichte opdrachten te geven waarmee de slaap verbeterd kan worden.

 

De beste Slaaptip

Je kunt een online slaapcursus volgen bij Slaapcoach

Leer Beter Slapen.

 

 

 

© Dr. Winni Hofman.



Heb je de slaap-
test al gedaan?

Het kost je slechts vijf
minuutjes van je tijd.


Test jezelf!

Beter slapen?
Doe de training!

Iedereen kan leren om
beter te slapen, jij ook!


Slaaptraining

Schrijf je direct in voor de Leer Beter Slapen online cursus en start vandaag nog.

 

Met levenslang bruikbare slaaptips! 

 

Ga verder...

 

 

 


Ontvang slaapnieuws en altijd een praktische slaaptip in je eigen Slaapbrief!