Snurken: wat zijn de oorzaken en wat kun je ertegen doen?

 

In Nederland wonen meer dan 6 miljoen snurkers. 25% van de vrouwen snurkt, en 45% van de mannen. Maar liefst 85% van de mannen overschrijdt de grens van 38 decibel, wat gelijk staat aan het lawaai van een snelweg. Je kunt je dus voorstellen dat dit een grote verstoring van de nachtrust betekent voor de partner. Maar wat zijn nu de meest voorkomende oorzaken van snurken? En belangrijker nog: wat kun je doen tegen snurken?

 

Snurken stoppen met Slaapcoach

 

Wat is snurken?

Snurken omvat het zagende en brommende geluid wat geproduceerd wordt tijdens het ademhalen. Snurkgeluiden ontstaan door een vernauwing van de luchtweg. Door deze vernauwing worden het zachte gehemelte met de huig, de tong en de wanden van de keelholte naar elkaar toe gezogen. Het zachte gehemelte en de huig gaan trillen, waardoor je snurkgeluiden produceert.

 

Oorzaken van snurken?

  

Vernauwing luchtwegen

Snurken kan te maken hebben met de bouw van de luchtwegen, neus en mond. Een te nauwe luchtweg, te smalle kaak, te nauwe neusingang of te grote huig zorgen ervoor dat de luchtwegen vernauwd worden. Dit zijn helaas oorzaken die niet eenvoudig bij de bron te verhelpen zijn.

 

Slaapapneu

Een andere mogelijke oorzaak van snurken is de aandoening slaapapneu. Slaapapneu uit zich door tijdelijke ademstops, doordat de keelholte in die mate vernauwd is dat er geen lucht meer door kan komen. Hard snurken is een verschijnsel wat bij slaapapneu optreedt. Als je twijfelt of je deze aandoening hebt, kun je een slaaponderzoek laten uitvoeren.

 

Overgewicht

Een belangrijke oorzaak van snurken is overgewicht. Door overgewicht kunnen de spieren van de hals het vet eromheen niet ondersteunen tijdens de slaap. Hierdoor ontstaat er een vernauwing en dus ook gesnurk.

 

Oorzaken in gedrag

Er zijn verschillende oorzaken in gedrag aan te wijzen die tot snurken kunnen leiden. We zetten ze hieronder voor je op een rij:

  • Op de rug slapen
  • Te veel alcoholgebruik
  • Roken
  • Zware maaltijden verorberen voor het slapengaan

 

Overige oorzaken snurken

Tot slot zijn er nog een aantal overige oorzaken van snurken te benoemen, namelijk:

  • Zwangerschap
  • Verkoudheid of allergie
  • Ouderdom
  • Medicijnen, zoals slaapmiddelen


Snurken oplossen met Slaapcoach


Wat te doen tegen snurken?

Nu we alle mogelijke oorzaken van snurken op een rij hebben gezet, werpen we een blik op de oplossingen.

 

Slaap op je zij

Wanneer je op je rug slaapt, is de kans groter dat je luchtwegen vernauwen. Het is dus ten eerste aan te raden om op je zij te slapen. Hierdoor zullen jij en je partner al snel verbetering merken. Met een Slaapmaatje, een kussen voor tussen je benen, kun je jezelf heel makkelijk trainen om op je zij te slapen. 

 

Val af

Een veel voorkomende oorzaak van snurken is overgewicht. Wanneer je overgewicht hebt of zwaarlijvig bent, is het dus aan te raden om dit als eerste aan te pakken. Door af te vallen, zal het snurken aanzienlijk verminderen.

 

Rook en drink minder

Roken en alcohol drinken vergroten de kans op snurken. Mocht je roken, stop hier dan direct mee om het snurken te verminderen. Kijk ook naar je alcohol inname: is dit bovenmatig? Zorg er dan voor dat je mindert. Naast het minder snurken, biedt dit bovendien nog vele andere gezondheidsvoordelen.

 

Behandel je verkoudheid of allergie

Wanneer je last hebt van verkoudheid of allergie kun je een verstopte neus hebben. Je moet door je mond ademen wat de kans op snurken vergroot. Ben je chronisch verkouden of het je al een lange tijd last van allergieën, zoals hooikoorts of huisstofmijtallergie? Pak dit dan eerst aan om de snurkklachten te verminderen.

 

Gebruik een neusspreider

Wanneer je een te nauwe of geblokkeerde neusingang hebt, is het aan te raden om een neusspreider aan te schaffen. Deze zorgt ervoor dat je niet alleen door je mond, maar ook door je neus kunt ademen. Een bijkomend voordeel is dat je minder last hebt van een droge mond 's ochtends.

 

Gebruik een snurkbeugel

Een goede oplossing tegen snurken is een snurkbeugel. Een snurkbeugel duwt de onderkaak iets naar voren, waardoor de luchtweg vrij blijft. Naast dat deze oplossing het snurken vermindert, kan het ook bijdragen aan het verminderen van slaapapneu.

 

Blijf je last houden van je eigen gesnurk of dat van je partner? Kijk dan eens naar onze online slaapcursus! ;-)

 

Tot slot

Wanneer je tot hier bent gekomen met lezen, zul je hoogstwaarschijnlijk overtuigd zijn van de vele voordelen van het stoppen met snurken.

 

Gun jezelf een ontspannen nachtrust. Een kleine investering waar je een leven lang plezier van zult hebben.

 

WELterusten,

Slaapcoach

 

 

Er zijn ook diverse handige slaaphulpmiddelen voor mensen met (lichte) snurk en apneu problemen. Bekijk ze in onze webshop. 

Snurken Webshop

 

 

 

Vond je dit leuke en intressante slaapinfo over snurken, deel hem.

Vinden wij ook heel erg leuk! Dank je wel.



Heb je de slaap-
test al gedaan?

Het kost je slechts vijf
minuutjes van je tijd.


Test jezelf!

Beter slapen?
Doe de training!

Iedereen kan leren om
beter te slapen, jij ook!


Slaaptraining

Wetenschappelijk Beste Behandelmethode Voor Slapeloosheid

Levenslang bruikbare adviezen.

Lees meer…

Ontvang slaapnieuws en altijd een praktische slaaptip in je eigen Slaapbrief!