Slapeloosheid tijdens de overgang

 

De hormonale veranderingen die tijdens de overgang plaats vinden gaan vaak gepaard met slaapproblemen.

 

Tijdens de overgang verandert er erg veel in het lichaam van een vrouw. Over een verloop van een aantal jaren produceren de eierstokken geleidelijk minder van de hormonen oestrogeen en progesteron, totdat de menstruatie uiteindelijk volledig tot stilstand komt. Gemiddeld gebeurt dit ongeveer op 50 jarige leeftijd.

 

 

De meeste slaapproblemen treden op in de periode voordat de menstruatie uitblijft (de menopauze). Vooral opvliegers en zweten, waardoor men wakker wordt, verstoren de slaap. Daarnaast komen slaapstoornissen zoals slapeloosheid, snurken en slaapapneu vaker voor. De slaapproblemen kunnen ook gepaard gaan met klachten van depressiviteit en angst.

 

Ook na de menopauze ervaren veel vrouwen de slaap als minder goed. Meer dan 60% van de vrouwen in deze leeftijdscategorie heeft moeite met inslapen of doorslapen.

 

Slaaptips tijdens de overgang

 

  • Vermijd zware maaltijden voor het slapen gaan.
  • Opvliegers? Vermijd veel kruiden of zuur in het eten. Soja producten kunnen opvliegers vaak verminderen.
  • Vermijd voor het slapen gaan nicotine, alcohol, en cafeïnehoudende dranken (zoals koffie, cola, zwarte of groene thee)
  • Vermijd dikke nachtkleding.Gebruik geen zware dekens. Gebruik onder het dekbed nog een apart laken, zodat je het dekbed er af kunt gooien als je het te warm krijgt.
  • Neem voldoende tijd om te ontspannen
  • Let op regelmatige lichaamsbeweging.
  • Probeer een gezond lichaamsgewicht aan te houden
  • Wees voorzichtig met het nemen van middeltjes tegen overgangsklachten! Veel van deze middelen hebben bijwerkingen. Overleg eerst met je huisarts.

 

Slaapcursus

Bij regelmatige problemen met inslapen, doorslapen en vermoeidheid overdag helpt een slaapcursus het beste. Met een slaapcursu kun je zonder pillen weer een gezond slaappatroon ontwikkelen. 

Slaapcursus

 

 



Heb je de slaap-
test al gedaan?

Het kost je slechts vijf
minuutjes van je tijd.


Test jezelf!

Beter slapen?
Doe de training!

Iedereen kan leren om
beter te slapen, jij ook!


Slaaptraining

Lukt het je vaak niet om lekker te slapen?

Lees jezelf in slaap met de slaapverwekkende tips uit het Slaapboekje!

Lees meer…

Ontvang slaapnieuws en altijd een praktische slaaptip in je eigen Slaapbrief!