Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

 

Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van vermoeidheid en slaapproblemen. De hormonale veranderingen beïnvloeden ook het slapen. Misselijkheid, druk op de blaas, brandend maagzuur, krampen, kortademingheid en, niet te vergeten, de bewegingen van het kindje kunnen de slaap flink verstoren. Veel vrouwen zijn bovendien emotioneel gevoeliger en minder stabiel. De zorgen, die ook vaak bij een zwangerschap horen kunnen dan ook voor slapeloze nachten zorgen. Gelukkig zijn deze problemen tijdelijk. Soms kan echter tijdens de zwangerschap of na de bevalling ook een langdurig slaapprobleem ontstaan.

 

 

Vermoeidheid tijdens de zwangerschap

 

Vooral in de eerste maanden van de zwangerschap hebben veel vrouwen last van slaperigheid. Dat komt vooral door de toegenomen productie van het hormoon progesteron. Hierdoor kan ook het slaapritme verstoord raken. Als het mogelijk is, kan een dutje overdag wonderen verrichten.

 

's Nachts wakker tijdens de zwangerschap

 

In de eerste maanden kan de groeiende foetus op de blaas drukken er ervoor zorgen dat je 's nachts wakker wordt en naar de wc moet. Vaak wordt dat na de derde maand wat beter omdat de baby dan minder op de blaas drukt. Tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap neemt de druk op de blaas weer toe. Daarnaast zijn de bewegingen van de baby duidelijk te voelen. Sommige aanstaande moeder hebben 's nachts last van brandend maagzuur of krampen.

 

Rusteloze benen tijdens de zwangerschap

 

Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van rusteloze benen, waardoor het slapen verstoord kan worden. De volgende tips kunnen helpen om de klachten te verlichten:

  • Beweeg overdag voldoende, maar niet te intensief (dat kan de klachten juist weer verergeren)
  • Masseer je benen
  • Neem een warm bad
  • Vermijd cafeïne
  • Rusteloze benen kunnen ook veroorzaakt worden door een ijzer- of vitaminetekort. Check met je verloskundige of dat bij jou het geval is en welke supplementen je dan eventueel kan gebruiken.

 

Lees meer over rusteloze benen

 

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

 

Ben je zwanger en heb je naast lichamelijke klachten of een stressvolle situatie problemen met inslapen of doorslapen en ben je overdag slaperig? Dan is een slaaptraining aan te bevelen. Je kan ook tijdens de zwangerschap leren hoe je weer beter kunt slapen. 

Online Slaaptraining

 

Hoe kan je tijdens de zwangerschap beter slapen? 


  • Heb je last van misselijkheid? Vaak helpt het om over de dag heen af en toe een biscuitje of cracker te eten. Dat houdt de maag vol, maar zet niet aan tot misselijkheid. Wanneer je 's nachts misselijk wakker wordt, eet dan ook direct voor het slapen een cracker.
  • Drink later in de middag en 's avonds niet te veel. Het is belangrijk dat je voldoende water drinkt, maar probeer dit vooral eerder op de dag te doen.
  • Vermijd zware maaltijden 's avonds
  • Wordt je wakker door brandend maagzuur? Vermijd gebakken voedsel en eten met veel kruiden of een hoge zuurgraad, zoals tomaat.
  • Probeer, als het mogelijk is, in de middag een kort dutje te doen wanneer je je slaperig voelt.
  • Vermijd slaapmiddelen en kruidenmiddeltjes waarvan niet bekend is of zij veilig zijn voor de ongeboren baby.

 

Slaaphouding tijdens de zwangerschap

 

Tegen einde van de zwangerschap wordt het steeds moeilijker om een comfortabele slaaphouding te vinden. Hoe kun je ondanks diverse zwangerschapsklachten en de dikke buik zo lekker mogelijk te liggen?

 

Op je buik slapen

Terwijl je tijdens de eerste maanden van de zwangerschap wel op je buik kunt slapen lukt dat in de laatste maanden natuurlijk niet meer.

 

Op je rug slapen

In de laatste maanden van de zwangerschap kun je beter niet voor langere tijd op de rug te liggen. Dit heeft o.a. een nadelig effect op je doorbloeding en ademhaling.

 

Op je zij slapen

In de laatste maanden voor de bevalling is het beter om op de (linker) zij te slapen. Daardoor wordt je onderlichaam beter doorbloed.

 

Tips: Comfortabel liggen tijdens de zwangerschap

Gewone kussens of een speciaal zwangerschapskussen kunnen steun bieden voor je rug of buik. Als je op je zij ligt kan een kussen tussen je knieën voor een comfortabelere houding zorgen.Ook beweging overdag, ontspanningsoefeningen, rekken, een warm bad of massage kunnen helpen om wat lekkerder te kunnen liggen tijdens de zwangerschap.

 

Het 'Slaapmaatje' is de perfecte oplossing voor het handhaven van de juiste slaaphouding!


 

De beste slaaphouding is namelijk op de zij. Het is dan wel belangrijk dat je bovenlichaam niet naar voren kantelt. Het Slaapmaatje helpt daarbij en zorgt ervoor dat je in de beste slaaphouding ligt. Het Slaapmaatje komt oorspronkelijk uit Indonesie, waar deze een ''Goeling'' heet.

 

Gebruik: Het Slaapmaatje kussen plaats je tussen je knieen en armen waardoor er een goede en comfortabele slaaphouding wordt bevorderd. Deze is rechtstreeks te bestellen in onze webshop: Slaapmaatje 

Webshop

 

Slaapcursus:

Heb je problemen met inslapen of doorslapen, los van zwangerschapsklachten of het verzorgen van de baby 's nachts, dan kan een slaapcursus je helpen om weer beter te slapen. 

 

 



Heb je de slaap-
test al gedaan?

Het kost je slechts vijf
minuutjes van je tijd.


Test jezelf!

Beter slapen?
Doe de training!

Iedereen kan leren om
beter te slapen, jij ook!


Slaaptraining

Lukt het je vaak niet om lekker te slapen?

Lees jezelf in slaap met de slaapverwekkende tips uit het Slaapboekje!

Lees meer…

Ontvang slaapnieuws en altijd een praktische slaaptip in je eigen Slaapbrief!