Powernappen: hoe doe je dat en wat zijn de effecten?


Voel je je overdag wel eens vermoeid? Dan is een powernap wat voor jou! Een powernap is een kort dutje overdag om je energieniveau weer op peil te brengen. Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar 'de perfecte powernap' en de gezondheidseffecten. In deze blog zetten we de resultaten van deze onderzoeken voor je op een rij. Zo kom je altijd fit de dag door!

 

Powernap op je werkplek

 

Waarom een powernap?

Je kunt om verschillende redenen moe zijn overdag. De meest voordehand liggende reden is een slechte nachtrust. Je kunt je ook moe voelen door wat je eet. Mensen die te weinig eten of te veel suikers eten, hebben vaker last van vermoeidheid. Ook kan een verstoring van je interne klok meespelen in je energieniveau. Dit ervaren veel mensen na de overgang van zomertijd naar wintertijd, en andersom.

 

Een powernap is de oplossing voor deze dip in je energieniveau. Een kort dutje kan je gedurende de dag vele voordelen opleveren.

 

Effecten van een powernap

We zullen hieronder de voordelen van een powernap opsommen:

  • Verhoogde alertheid en concentratie
  • Verhoogde productiviteit gedurende de dag
  • Meer creativiteit
  • Minder stress
  • Verbetering van het geheugen en het leervermogen

 

 

Hoe doe je een powernap?

Hoe zorg je voor ontspanning?

Om het optimale uit je powernap te halen, is het belangrijk dat je je goed kunt ontspannen. Ten eerste is het aan te raden om een rustige, donkere ruimte op te zoeken. Sommige bedrijven hebben een speciale 'nap room' ingericht voor werknemers. Mocht dit bij jou niet het geval zijn, kun je ook een dutje doen in je eigen kantoor, een vergaderruimte of in je geparkeerde auto. Met een powernap kussen zorg je voor een ontspannen houding en beperk je prikkels uit de omgeving.

 

Hoe laat powernappen?

De beste tijd voor een powernap is tussen 13 en 15 uur, wanneer je vanaf 7 - 9 uur uit bed bent. Je hersenen worden van nature na 6 uur activiteit minder alert. Bovendien gebruikt je lichaam rond dit uur veel energie voor de vertering van de lunch.

 

Hoe laat een powernap?

 

Hoeveel minuten powernappen?

Het is belangrijk om vooraf te bepalen hoe lang je gaat powernappen. Wanneer je te lang slaapt, kan het zomaar zijn dat je vermoeider wakker wordt, omdat je natuurlijke ritme is verstoord. NASA heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar slaap. De ideale tijden voor een powernap zijn als volgt:

 

10 - 20 minuten: Wil je een snelle energieboost en een toename in alertheid? Zorg er dan voor dat je binnen 20 minuten weer ontwaakt. Je slaapcyclus bestaat uit meerdere fasen. In de eerste fase slaap je in. De tweede fase is een lichte slaap. Na 20 - 30 minuten val je in een diepe slaap. Zorg er daarom voor dat je in de lichte slaapfase wakker wordt om te voorkomen dat je door wilt slapen.

 

60 minuten: Wil je je geheugen opfrissen? Doe dan een dutje van 60 minuten. Het blijkt dat je hierdoor beter feiten, namen en gezichten kunt onthouden. Een nadeel is dat je na 60 minuten ontwaakt uit je diepe slaap, waardoor je je kort daarna nog vermoeid kunt voelen.

 

90 minuten: Heb je de mogelijkheid om langer te slapen? Kies er dan voor om 90 minuten onder de wol te kruipen. Hiermee heb je de gehele slaapcyclus doorlopen, waardoor je lichaam weer helemaal opgeladen is.

 

Powernap tips

We zetten graag nog een aantal powernap tips voor je op een rij, zodat je het optimale eruit kunt halen:

  • Zet je mobiel op stil en leg deze aan de kant
  • Maak gebruik van een slaapmasker of oordopjes
  • Probeer van tevoren je suiker- en cafeïne-inname te beperken
  • Snooze niet, maar sta op wanneer je timer afgaat


Natuurlijk Beter Slapen

met Slaap Hulpmiddelen

NatuurlijkBeterSlapen.nl is de webshop van Slaapcoach. Hier vind je producten die jou ook zullen helpen op het gebied van een goede en gezonde slaap. Via onderstaande button kun je direct shoppen in onze webshop:

Natuurlijk Beter Slapen

 

 

 



Heb je de slaap-
test al gedaan?

Het kost je slechts vijf
minuutjes van je tijd.


Test jezelf!

Beter slapen?
Doe de training!

Iedereen kan leren om
beter te slapen, jij ook!


Slaaptraining

Wetenschappelijk Beste Behandelmethode Voor Slapeloosheid

Levenslang bruikbare adviezen.

Lees meer…

Ontvang slaapnieuws en altijd een praktische slaaptip in je eigen Slaapbrief!