Slapeloosheid oplossen

 

Lig je urenlang te woelen voordat de slaap komt, kan je niet meer inslapen als je 's nacht of 's ochtends heel vroeg wakker wordt? Of voel je je 's ochtends gewoon niet uitgerust?

Ben je overdag slaperig, moe en heb je moeite met concentreren? Wanneer deze klachten regelmatig voorkomen, dan lijdt je waarschijnlijk aan slapeloosheid (ook insomnie genoemd).

 

 

Slecht slapen is een veel voorkomend probleem. 40% van de volwassenen slaapt wel eens slecht. Vaak is slapeloosheid kortdurend en heeft het te maken met (tijdelijke) stress, problemen of ziekte. Als het slaapprobleem langere tijd blijft voortduren, kan het chronisch worden. 10% van de bevolking lijdt aan chronische slapeloosheid.

 

Als de slaapproblemen niet overgaan kom je gauw in een vicieuze cirkel terecht: Je wordt bang voor nog meer slechte nachten. Daardoor ga je gespannen naar bed en laat de slaap weer op zich wachten. Je begint je zorgen te maken over het slapen en hoe je de dag moet doorkomen.

De zorgen en het gespannen zijn houden de slapeloosheid in stand. Deze vicieuze cirkel is zonder hulp moeilijk te doorbreken.

 

Slapeloosheid behandelen

Hoe kom je van de slapeloosheid af?

 

Wat kan je beter vermijden: 'Slaapmutsjes' en slaappillen

Alcohol als slaapmutje wordt afgeraden door Slaapcoach 

Alcohol ontspant en maakt het wel wat makkelijker om in te slapen, maar de slaap raakt verder verstoord.

 

Slaapmiddelen op recept dienen alleen in noodsituaties gebruikt te worden – zoals tijdens zeer stressvolle gebeurtenissen of een ernstige ziekte. De medicijnen kunnen op de korte termijn wel helpen, maar hebben vaak bijwerkingen. Als je ze blijft gebruiken neemt de werking steeds meer af en je raakt er gauw aan verslaafd. Als je met de medicijnen stopt kunnen de slaapproblemen in ergere mate terugkomen.

 

Hoe kan je slapeloosheid oplossen?

Slaapwetenschappers ontdekten dat een gedragsmatige slaaptherapie of slaapcursus het beste helpt bij slapeloosheid.

 

Wat houdt zo'n slaapcursus in?

Je slaapproblemen worden goed in kaart gebracht met behulp van vragenlijsten en een slaapdagboek waarin je dagelijks bijhoudt hoe het slapen ging (hoe laat ben je naar bed gegaan, hoe lang heeft het inslapen geduurd, etc.). Op basis van deze gegevens krijg je specifieke opdrachten en tips om je slaappatroon te verbeteren. De slaapadviezen richten zich op:

 

Gewoontes rondom het slapen:

Je vervangt gewoontes die ongunstig zijn voor het slapen door gewoontes die je slaap positief zullen beïnvloeden.

 

Gedachten rondom het slapen:

Je komt erachter welke gedachten goede slaap kunnen tegenhouden en wat je daaraan kunt doen.

 

Houvast door betrouwbare informatie

Fabeltjes over het slapen die niet kloppen kunnen een druk op je leggen of voor onzekerheid zorgen. Daarom wordt belangrijke informatie over het slapen voor jou op een rijtje gezet om de druk zo veel mogelijk weg te nemen.

 

Tips en technieken tegen slapeloosheid die helpen om:

- makkelijker in te slapen

- te ontspannen

- piekeren te stoppen

- je energie overdag goed te verdelen

 

'Stap voor stap ontwikkel je zo weer een gezond slaappatroon.'

Leer mij Beter Slapen

 

Met de Slaapcoach online slaapcursus kan je meteen aan de slag gaan en je slapeloosheid oplossen. Vanuit je eigen huis en op het tijdstip dat het jou uitkomt doorloop je de gehele slaapcursus.

 

Tip:

Een slaapcursus misschien nog een te grote stap, lees je dan eerst in slaap met de beste 52 Slaaptips en Slaapverstoorders uit ons Slaapboekje. Te koop in onze webshop.

 

Lees verder op Slapeloosheid Tips



Heb je de slaap-
test al gedaan?

Het kost je slechts vijf
minuutjes van je tijd.


Test jezelf!

Beter slapen?
Doe de training!

Iedereen kan leren om
beter te slapen, jij ook!


Slaaptraining

Wetenschappelijk Beste Behandelmethode Voor Slapeloosheid

Levenslang bruikbare adviezen.

Lees meer…

Ontvang slaapnieuws en altijd een praktische slaaptip in je eigen Slaapbrief!