GRATIS VERZENDING VANAF 85 EURO IN NL, B en D
VOOR 15:00 BESTELD, ZELFDE WERKDAG VERZONDEN
EUROPEES INKOOPVOORDEEL
WebwinkelKEURVoor bedrijven
0
0
GRATIS VERZENDING VANAF 85 EURO IN NL, B en D
VOOR 15:00 BESTELD, ZELFDE WERKDAG VERZONDEN
EUROPEES INKOOPVOORDEEL

Narcolepsie

Narcolepsie is een chronische neurologische aandoening die vaak tussen de 15 en 30 jaar ontstaat.

Symptomen van narcolepsie

Narcolepsie wordt met name gekenmerkt door de volgende symptomen:

  • Onbedwingbare slaapaanvallen overdag: Je kunt er niets aan doen dat je overdag in slaap valt, ook in ongepaste situaties.
  • Plotselinge spierverslappingen (zgn. kataplexie) in emotionele situaties, bijvoorbeeld als je moet lachen of als je boos wordt.
  • Slaapverlamming (ook slaapparalyse genoemd): Je wordt wakker met het gevoel je armen en benen niet meer te kunnen bewegen.
  • Intense droomachtige ervaringen bij het inslapen en wakker worden die beangstigend echt lijken te zijn.
  • Doorslaapproblemen
     

Narcolepsie heeft vaak ernstige gevolgen voor het dagelijks functioneren en welbevinden: problemen tijdens werk en studie, maar ook in persoonlijke relaties komen vaak voor. Vaak worden mensen die aan narcolepsie lijden ten onrechte verweten dat ze lui of ongeïnteresseerd zijn.

Helaas kan het soms erg lang duren voordat iemand met narcolepsie op de juiste wijze wordt gediagnosticeerd.

Behandeling van narcolepsie

Een echt geneesmiddel voor narcolepsie bestaat er helaas nog niet. Vaak worden medicijnen voorgeschreven om de klachten te verminderen:

Voor de ernstige slaperigheid overdag kunnen stimulerende middelen zoals Ritalin of Modiodal worden voorgeschreven. Vaak worden antidepressiva voorgeschreven om spierverslapping te voorkomen worden

In ieder geval is een goede voorlichting over het omgaan met narcolepsie belangrijk. Net als bij de meeste slaapstoornissen kan veel bereikt worden door een gezonde levensstijl en het aanleren van gewoontes die de klachten verminderen.

Wat kan je zelf doen?

  • Vermijd alcohol en te zwaar eten
  • Plan een aantal korte dutjes en rustperiodes verspreid over de dag heen
  • Let op regelmatige lichaamsbeweging
  • Stel je overdag bloot aan daglicht
  • Probeer stress te vermijden
  • Let op regelmatige bedtijden

Een slaaptherapie kan helpen om je te trainen je regelmatige bedtijden te vinden. In een 4 weeks programma helpen wij jou eigen slaapritme te ontwikkelen. Lees meer informatie over onze: Korte Online Slaaptherapie

Handige links:

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking