Melatonine

als slaapmiddel. Maar is dat wel terecht?

 

Wat is melatonine?

Het hormoon melatonine wordt door het eigen lichaam aangemaakt in de pijnappelklier in de hersenen. Melatonine is sterk verbonden met onze biologische klok. Deze biologische klok in de hersenen zorgt er voor dat ons slaap/waakritme regelmatig blijft en in de pas blijft lopen met het 24-uursritme van dag en nacht. Het tijdstip waarop melatonine wordt aangemaakt staat dan ook onder controle van deze biologische klok. Bij het donker worden neemt de hoeveelheid melatonine in het bloed sterk toe. Als het weer licht begint te worden, zo'n 12 uur later, wordt er weer minder melatonine aangemaakt. Daarom wordt melatonine ook wel het donker-hormoon genoemd.

 

Melatonine scheikundige verbinding

 

De scheikundige Melatonine verbinding: 

N-acetyl-5-methoxytryptamine

 

Wat doet melatonine in je lichaam?

Als de hoeveelheid melatonine in je bloed 's avonds voldoende is gestegen word je slaperig. Het is dan makkelijker om in slaap te vallen. Met een regelmatig slaap/waakritme gebeurt dat elke avond om ongeveer dezelfde tijd. Wanneer de slaaptijden onregelmatig zijn is het moeilijker voor de biologische klok om je te helpen in slaap te komen. Ook kan blootstelling aan zogenaamd 'blauw' licht in de avond of in de nacht er voor zorgen dat het melatonine niveau omlaag gaat. De hoeveelheid melatonine wordt pas weer meer als het licht is verdwenen. Vooral het 'blauwe' licht van schermen van computers, tablets en smartphones blokkeert de aanmaak van melatonine en vertraagt het inslapen. We moeten daarom oppassen met het gebruik van schermen in de avond.

 

De aanmaak van melatonine heeft een duidelijk ritme met een start rond 20:00 uur 's avonds en met een maximaal niveau rond 03:00 uur in de ochtend. Het is duidelijk dat melatonine een hormoon is dat een belangrijke relatie heeft met de biologische klok die het slaap/waakritme aanstuurt. Melatonine is als zodanig dus een 'biologische klok'-hormoon en geen 'slaap'-hormoon.

 

Wat gebeurt er nu als je een melatonine pilletje inneemt?

Extra melatonine kan het slaap/waakritme verschuiven en wordt dan ook gebruikt als middel tegen jetlag of bij werken op onregelmatige tijden. Heel belangrijk is altijd om precies te weten wanneer je de extra melatonine moet innemen. Dat tijdstip heeft te maken met de natuurlijke stijging van melatonine in je lichaam en is meestal ongeveer 2 uur voor de bedtijd.

 Melatonine als slaappilletje?

 

Kan melatonine als slaapmiddel gebruikt worden?

Melatonine wordt zeer vaak gebruikt als slaapmiddel. Dit is eigenlijk alleen maar terecht als er sprake is van een tekort aan natuurlijk melatonine of van een verschoven ritme van melatonine. Als het noodzakelijk is om extra melatonine te nemen zal een arts op recept een bepaalde dosis voorschrijven en precies aangeven wanneer de melatonine ingenomen dient te worden. Een melatonine tekort of een verschoven melatonine ritme moet eerst met behulp van een test worden vastgesteld.

 

Nadelen innemen van melatonine

Melatonine mag dan een natuurlijk hormoon zijn, dit betekent niet dat het innemen van extra melatonine niet nadelig kan zijn. In lagere doses is het als voedingssupplement gewoon in de drogist verkrijgbaar. De term voedingssupplement betekent ook dat deze melatonine niet uitgebreid getest is als geneesmiddel en ook niet voor alle leeftijden. Als je teveel melatonine slikt of het op onjuiste wijze inneemt kan je slaaprobleem juist groter worden. Zomaar melatonine nemen is dan ook niet aan te raden. Slik het in ieder geval niet als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Het zomaar, zonder indicatie, geven van melatonine aan kinderen jonger dan 16 jaar moet vermeden worden.

 

Andere slaapmiddelen

Wil je meer informatie over andere slaapmiddelen die worden voorgeschreven door een huisarts of vrij verkrijgbaar zijn bij drogist klik op onderstaande link.

Slaapmiddelen

 

 

Een echt natuurlijk slaapmiddel

Het innemen van melatonine is geen permanente oplossing voor je slapeloosheidsprobleem. Leer Beter Slapen, dat is uiteindelijk het meest natuurlijke slaapmiddel.

 

 

 

© Dr. Winni Hofman



Heb je de slaap-
test al gedaan?

Het kost je slechts vijf
minuutjes van je tijd.


Test jezelf!

Beter slapen?
Doe de training!

Iedereen kan leren om
beter te slapen, jij ook!


Slaaptraining

Powered by Somnio Slaaptherapie

Slaapcoach is wetenschappelijk onderbouwd en is gebaseerd op de jarenlange ervaring met de behandeling van de online slaaptherapie Somnio.

Lees meer…

Ontvang slaapnieuws en altijd een praktische slaaptip in je eigen Slaapbrief!